
Amnesty International
EU Office

Rue d’Arlon 39-41
B-1000 Brussels

Tel.: +32 2 502 14 99
Fax: +32 2 502 56 86

Email: amnesty-eu@aieu.be

Amnesty International’s briefing on freedom of expression and the death
penalty in China

EU-China Human Rights Dialogue (25-26 May 2006)

Amnesty International EU Office



Amnesty International EU Office

2

1. Freedom of expression including restrictions on the internet 

Key Issues

The negative trend in the area of freedom of expression continues into 2006. The administration of Hu Jintao and
Wen Jiabao have significantly tightened controls over the internet and other media, including radio, TV and print
media. Currently, more than 30 journalists are in prison for carrying out their work, and over 50 cyber-dissidents
imprisoned for their use of the internet to communicate their ideas and publish their work. Many are imprisoned
solely for having exercised their right to freedom of expression, including people who did nothing more than
express views and opinions or circulate information on the internet. 

Those detained for downloading information from the internet, expressing their opinions or circulating
information on the internet or by email include students, political dissidents, Falun Gong practitioners, Tibetan
exiles, workers, writers, lawyers, teachers, civil servants, former police officers, engineers and businessmen.
Signing online petitions, calling for reform and an end to corruption, planning to set up a pro-democracy party,
publishing ‘rumours about SARS’, communicating with groups abroad, opposing the persecution of the Falun
Gong and calling for a review of the 1989 crackdown on the democracy protests are all examples of activities
considered by the authorities to be "subversive" or to "endanger state security".

Local authorities continue to shut down newspapers and weblogs and monitor emails and other internet
communications that challenge the political line of the Communist party, and journalists, editors, and other media
personnel continue to be dismissed for not toeing the party line and raising sensitive issues. Over the last few
months central authorities have increased demands for self-censorship by internet providers.

Legal and Regulatory developments

Over the last year the Chinese authorities have also introduced new regulations that strengthen government
controls over the media, that place greater onus on individuals, media groups, internet providers, blog
administrators, and internet cafes to self-censor what they publish and circulate over the internet. The
government has intensified its use of the state secrets law, laws on subversion, laws prohibiting “defamation” of
the nation, etc., to detain and imprison journalists, lawyers, internet users, and others. 

The role of the press and freedom of the press remain in a legal vacuum, as the Press Law that authorities began
drafting in the mid-1980s remains stalled. In the view of some mainland Chinese journalists the right to gather
news and report news has not, consequently, become a legally recognised right, but remains only a “customary
right”, revocable at the whim of the political authorities.
 
While the Chinese authorities are forcing publications to be commercially viable, they have not changed the
dictum that news media, book publishing, and internet communications must follow the political line of the
Communist party. This view was most recently reiterated in an article in the People’s Daily in which Long Xinmin,
head of the General Administration of Press and Publication, wrote that news and publishing work “is an
important domain of the Party’s propaganda and ideology battle lines.” 

State authorities, including the GAPP and the State Administration of Radio, Film and Television (SARFT),
continue to use their authority to accredit media outlets, including newspapers and TV hosts, to shut down
newspapers, TV shows, etc. if they challenge political orthodoxy, offend local authorities, raise sensitive issues
such as corruption, or challenge political authorities in other ways. 

Some examples of regulations that underpin the political nature of the media and news reporting and the fact
that state authorities view the media as a tool of propaganda, establishing a strict role for journalists, editors,
etc.:

• Regulations issued by SARFT in April 2005 stated “it is necessary to instruct news reporting and editing
personnel to strengthen their political consciousness.”

• In April 2005, SARFT issued rules requiring radio and television reporters and editors to “put forth an effort to
safeguard the interests and the image of the nation,” “give priority to positive propaganda,” and “carry out
China’s foreign policies.”



Amnesty International EU Office

3

• Regulations issued jointly by SARFT and the CCP Central Propaganda Department in March 2005 required
news reporting and editing personnel to support the leadership of the Party, to focus on “correct
propaganda” as their guiding principle, and have a firm grasp of “correct guidance of public opinion”.

• Regulations issued in December 2004 called on television operators to “increase their control over what radio
and television interview programs hosts say on the air.”

• SARFT requires all television editors, journalists, and hosts to be accredited by the government, and imposes
ethical and ideological requirements, in addition to language standards. A very popular television host was
dismissed from his position for the ostensible reason that his Mandarin Chinese was not standard, when it
was widely accepted it was because he raised sensitive issues in his programmes.

Crackdown on the press and media personnel

The crackdown on the press and publications continued in 2005 and the beginning of 2006. 

Media workers who challenge political orthodoxy or raise sensitive social, political, or economic issues including
corruption, continue to face dismissal or detention. The Southern Metropolitan Daily—one of the PRC’s most
outspoken newspapers—continues to be targeted by the authorities. Several editors of the newspaper, including
Xia Yitao, the newspaper’s deputy editor-in-chief, were dismissed in December 2005. This dismissal is one of a
long series of attempts by the authorities to curb the publication, beginning in 2003 when the Southern
Metropolitan Daily was the first to report publicly on the SARS case. Last year, the newspaper took the lead in
reporting on unrest in Taishi Village, in a land dispute case, and had also reported that the vice-governor of
Guangdong had received a demerit (from the central authorities) because of a coal mine disaster in the province. 

In 2005 the authorities claimed to have confiscated 996,000 illegal political publications, as well as 4,620,000
“propaganda materials” issued by the Falun Gong and other “evil cult organisations” as part of the Sweep Away
Pornography and Strike Down illegal Publications campaign.

The internet 

As of May 2006, China is estimated to have around 111 million internet users. The growth in internet use has
been met with growth in the government’s efforts to control it.

The authorities continue to routinely block news sites, especially foreign-based sites, including those featuring
dissident views or banned groups. The blocking may be intensified at times of heightened security such as the
anniversary of the crackdown on the 1989 pro-democracy protests, the annual meeting of the National Party
Congress or visits from heads of state or government. Many websites, considered to contain politically sensitive
information, such as those of human rights organizations and banned groups as well as international news sites,
are inaccessible from China. The average internet user in China knows there are certain sites that are
inaccessible, searches that cannot be done and content that cannot be viewed. 

Over the last year government authorities sustained their efforts to control internet content and the crackdown
on internet users, including well-known cyber-dissidents, continued. 

Over the last year Chinese government authorities have been engaged in a campaign to tighten control over
private email communications and weblogs.

In February 2005 the Ministry of Information Industry (MII) promulgated a measure requiring all websites,
including private ones, to register with the MII. As part of this registration process, the MII requires anyone who
posts news on their website to prove that state authorities have authorised them to do so. State-run media
reports have recently suggested that thousands of websites whose operators failed to register were closed down

This tightening of control over private websites coincided with the government’s tightening of control over the
posting of news on the Web through new rules issued in September 2005.



Amnesty International EU Office

4

2. Fair trial /security of liberty and persons 

See AI’s memorandum ASA 17/016/2006, 12 May 2006.

3. Death penalty

Penal types/death penalty offences

The death penalty is applicable to around 68 offences in Chinese criminal law. These include non-violent crimes
such as economic crimes (ex.: tax fraud and embezzlement) and drug offences. It is also applicable to violent
crimes of robbery, rape, murder etc. Such crimes are also potentially punishable with terms of imprisonment, but
incur the death penalty where the circumstances are ‘serious’. 

Individuals may also be sentenced to death but ‘suspended for two years’. If they do not commit another crime
during the period of suspension, the death sentence is generally commuted to life imprisonment.

Official secrecy around the death penalty

AI has long-standing concerns about the secrecy surrounding the application of the death penalty in China. The
government does not publish annual statistics on death sentences and applications. The process surrounding
individual executions is also cloaked in secrecy.

Methods and numbers of executions

Prisoners are executed by shooting, usually to the back of the head, and increasingly by lethal injection. Based on
available public reports, AI estimated that at least 1,770 people were executed and 3,900 people were sentenced
to death during 2005, although the true figures are believed to be much higher. In early 2006, a Chinese legal
expert was quoted as giving the figure for executions at approximately 8,000 based on information from local
officials and judges. In March 2004, a senior legislator announced that China executes around 10,000 people per
year.

The death penalty continues to be applied extensively and often arbitrarily, at times as a result of political
interference. The number of death sentences and executions increases in the weeks preceding significant
national events such as Anti-Drugs Day and Chinese New Year. Periodic ‘Strike Hard’ campaigns against crime
have also resulted in a rise in death sentences and executions as local courts come under political pressure to
achieve ‘quick results’. 

The issue of fair trials

No one who is sentenced to death in China receives a fair trial in line with international human rights standards.
Failings include lack of prompt access to lawyers, political interference in the judiciary and failure to exclude
evidence extracted through torture. 

Organ transplants

Extracting organs from death penalty prisoners has been a widespread practice in China for several years, and it
is estimated that over 90% of transplanted organs in China may come from executed prisoners. 

Organ transplants have become a highly profitable business, particularly since the commercialisation of health
care in China. There are serious concerns that the potential to profit from such transactions combined with
apparently widespread corruption among police, courts and hospitals may lead to abusive practices. It may also
provide an economic incentive to maintain the death penalty. 

On 28 March 2006, the Chinese Ministry of Health released new regulations on organ transplants, which will take
effect on 1 July 2006. They reportedly ban the buying and selling of organs and stress that organs may only be
removed with the written consent of the donor. However, medical experts have criticised them for not addressing
the crux of the problem. For example, Professor Chen Zhonghua, a transplantation specialist from Wuhan who
reportedly helped to draft the regulations, has stated that they only offer guidance on transplants from live
donors and fail to address key issues such as the source of organs.



Amnesty International EU Office

5

Annex - Individual cases

Freedom of expression

Dozens of people remain in prison for accessing or circulating politically sensitive information
online.

Shi Tao (m), 38, journalist - Shi Tao, a Chinese journalist, is serving a 10-year prison sentence in China for
sending an email dated 20 April 2004, summarising the content of a Chinese Central Propaganda Department
communiqué orally transmitted to editorial staff at the newspaper where he worked. Shi Tao sent the email using
his Yahoo account to the editor of a Chinese pro-democracy website based in the USA. 

On the basis of this email, Chinese authorities accused Shi Tao of “illegally providing state secrets to foreign
entities”. He was detained on 24 November 2004 and officially arrested on 14 December 2004. He was sentenced
to 10 years’ imprisonment on 27 April 2005.

According to the transcript of the Changsha Intermediate People’s Court of Hunan Province, Yahoo Holdings
(Hong Kong), the US-based internet company, provided account-holder information that was used as evidence in
the case against Shi Tao and that resulted in his sentence of 10 years’ imprisonment. 

Amnesty International considers Shi Tao a prisoner of conscience, imprisoned for peacefully exercising his right to
freedom of expression, a right entrenched in international law and the Chinese Constitution.

The vaguely-worded legal definition of what constitutes a “state secret” gives the Chinese authorities broad
discretion to detain those engaged in the peaceful exercise of their right to free expression.

A representative of Shi Tao’s family has filed a privacy complaint with Hong Kong’s Office for the Privacy
Commissioner for Personal Data against Yahoo’s Hong Kong subsidiary for its role in the case.

Amnesty International finds Yahoo’s role in providing critical information to the Chinese authorities that led to Shi
Tao’s sentencing highly disturbing. Companies must respect human rights, wherever they operate. And according
to a company spokesperson, “'We condemn punishment of any activity internationally recognised as free
expression, whether that punishment takes place in China or anywhere else in the world.” Yet the company has
signed the PRC’s Public Pledge on self-discipline for the Internet Industry, effectively agreeing to implement
China’s draconian system of censorship, and it would appear that the company unquestioningly met the Chinese
government’s request for information on Shi Tao.

Background

Shi Tao was born on 25 July 1968 in Yanchi City in the province of Ningxia in north-west China. From 1986 to
1991 he studied political economics and later changed to political education at the East China Normal University
in Shanghai. In addition to being a journalist, Shi Tao is also an accomplished poet whose widely published works
express his concern about the country and its people and reflect his belief in democracy and freedom of speech.
At university he was active in poetry societies; he founded the urban poetry group Woting and served on the
board of the Shanghai University Association of Poets. After graduating from university in 1991, he worked as a
reporter and editor at several newspapers. He joined Dangdai Shangbao (Contemporary Trade News) in
Changsha, Hunan Province on 11 February 2004 as director of the editorial board and assistant to the editor-in-
chief. He resigned in May 2004 and became a freelance journalist and writer based in his home city of Taiyuan
until his arrest in November 2004.

On 20 April 2004 Shi Tao attended a meeting during which the contents of a Central Propaganda Department
communiqué was transmitted to the newspaper staff concerning the 15th anniversary of the June 4 Movement, a
communiqué which was also transmitted to all major public institutions, including media organisations, and
government organs at all levels. The communiqué warned about the possibility of unrest during the anniversary
period, and what the government viewed as the dangers of infiltration by “democratic elements” and other
hostile foreign elements from abroad, “sabotage” activities by the Falun Gong, “mass crowd incidents”, and other
events during the memorial period of 4 June 2005.



Amnesty International EU Office

6

According to the communiqué, “preventative actions” should be taken by various levels and departments”. Media
workers were instructed to “correctly direct public opinion”, to “never release any opinions that are inconsistent
with central policies”, and to prioritise the work of combating these trends. The communiqué concludes by urging
journalists to report to the authorities any suspicions regarding colleagues who may have contacts with “overseas
democratic elements”. Shi took notes during the meeting, and then sent an abstract of these to a contact in the
USA who runs a well known Chinese pro-democracy website. The article was published the same day using the
pseudonym of “198964”.

According to the court verdict, Yahoo! Holdings (Hong Kong) Ltd provided the authorities with the user location
corresponding to the IP address from which Shi’s email was sent at 23:32:17 on 20 April 2004, which was the
office of Contemporary Business News (Dangdai Shangbao), the newspaper for which Shi Tao worked.
Spokespersons for Yahoo claimed the company was simply following local laws. 

Currently imprisoned in Chishan prison, Shi Tao is reportedly being forced to work under harsh conditions. Shi’s
family has also been harassed by the authorities. According to sources, Shi Tao’s wife underwent daily
questioning by public security bureau officials and was persistently pressured by her work unit to divorce Shi,
which she eventually did. Shi Tao’s uncle and brother have also been under surveillance and harassed both at
work and at home, and his mother is also reportedly being closely monitored and harassed as she petitions for
his release.

Amnesty International considers Shi Tao to have been detained for peacefully exercising his right of
freedom of expression. The organisation considers him a prisoner of conscience and calls for his
immediate and unconditional release. 


	Fair trial /security of liberty and persons
	See AI’s memorandum ASA 17/016/2006, 12 May 2006.
	Death penalty

